Evert Kraaima Manager Business Development Nederland, Kingspan Insulated Panels

Circulariteit in de praktijk: Kingspan Insulated Panels over balans tussen opdrachtgever, klimaatakkoorden, duurzame ambities en omzet

0 ·Leestijd: 5:00

Niet alleen de focus leggen op oplossingen voor het einde van de levensduur, maar het gehele proces aanpassen. Dat is waar Kingspan voor gaat.

Evert Kraaima is Manager Business Development Nederland bij bouwmateriaalproducent Kingspan. Een wereldleider op het gebied van isolatie- en bouwschiloplossingen voor hoogwaardige, duurzame gebouwen. En met een heldere missie: bijdragen aan een CO2-neutrale toekomst waarbij het welzijn van de mens en onze planeet centraal staat. Daarover willen we natuurlijk álles weten!

Bekend gezicht? Bekende naam? Evert was ook één van de sprekers van het webinar in oktober 2021 van Betere Gebouwen zijn Circulair. Gevoed door de vraag of materiaalprijsstijgingen dé oplossing zijn voor de transitie naar circulair bouwen, vertelde Evert vol enthousiasme over zijn kijk op en ‘ervaring tot nu toe’ met circulair bouwen. Tot nu toe, want de ervaring van Kingspan neemt met de dag toe.

10 maal R

Kingspan geeft op veel verschillende manieren invulling aan een flink aantal R’ren van circulariteit (10R-model van Platform CB’23 ). “Een circulaire economie is meer dan alleen recycling. Het gaat om het anders toepassen van materiaal. Dat is waar Kingspan zich op focust. Reduce and rethink. We optimaliseren het ontwerp van onze producten. Ons isolatieproduct is zo doorontwikkeld dat we minder materiaal nodig hebben om dezelfde isolatiewaardes te behalen.” Minder product, dus minder grondstoffen maar ook minder transportruimte en afval. Goed voor je circulaire footprint én interessant voor je businessmodel. Win-win-win dus.

“Mensen willen zo goed als nieuw. Remanufacture is daarom de toekomst.”

“Kingspan zal altijd nieuwe producten blijven maken. Reuse klinkt fantastisch, maar het heeft ook een geitenwollensokkenimago. Mensen willen ‘zo goed als nieuw’ en een tijdloos product dat jaren mee kan gaan. Met remanufacture in combinatie met recycle kan dat en ik denk dat het de toekomst wordt.”, zo stelt Evert.

Circulariteit kan je niet alleen

In Nederland wordt al veel hergebruikt. Kingspan doet dat ook. Bijvoorbeeld door klanten aan te bieden eerder door Kingspan geleverde panelen terug te nemen. Op die manier neem je verantwoordelijk voor je eigen product of materiaal. “Een investeerder wilde na 5 jaar uitbreiden met een verbouwing tot gevolg. Om dat te realiseren moest een eerder door Kingspan geleverde wand eruit. Maar die wand was nog niet aan het einde van de levensduur. Hergebruik als wand was niet mogelijk door de gebruikte kit, maar kon wel worden ingezet als vloerisolatie. Als leverancier weet je wat mogelijk is met je eigen producten. Dus als een opdrachtgever bij je terugkomt kun je mooie, circulaire dingen doen met je eigen materiaal.”

Kingspan biedt het terugnemen van materiaal steeds actiever aan en is op zoek naar partnerships met marktpartijen, bijvoorbeeld met een sloopbedrijf. “Je kunt circulariteit niet alleen.”

Kingspan gebruikt andere reststromen als grondstoffen voor hun producten, ofwel recycling. De opbrengst van de Ocean Cleanup, PET-flessen, zijn bijvoorbeeld prima bruikbaar als grondstof voor ons nieuwe QuadCore 2.0 isolatiemateriaal. Slimmer met materiaal omgaan. Daar zit potentieel. Kingspan gaat idealiter naar renewable en biobased grondstoffen voor hun producten, maar daar is nog veel onderzoek voor nodig. Ook blijven ze kritisch op het gebruik van biobased grondstoffen. Het gebruik van palmolie is wat hen betreft geen oplossing omwille van de drooglegging van veengronden en ontbossing van tropische regenwouden.

Een trend is ook te kiezen voor repair (onderhoud en service), in plaats van meteen te vernieuwen. Misschien zelfs in de vorm van gevellease. “Dat een opdrachtgever naar ons toe komt en een gebouw zoekt voor zijn proces. En dat Kingspan dat dan levert en eigenaar blijft.”

®ECOALF Foundation

Optimalisatie van product en proces

Een opdrachtgever moet soms aan goede ideeën geholpen worden. Kingspan denkt graag mee en probeert, samen met de opdrachtgever, oplossingen op maat te bieden. “Belangrijk is dan op tijd aan tafel te komen, zodat de juiste afweging van producten en systemen kan worden gemaakt.”

Het komt ook voor dat productoptimalisatie voortvloeit uit de wensen van een opdrachtgever. Als een opdrachtgever stelt: wij willen het zo, dit is onze ambitie, dan is Kingspan bereid mee op reis te gaan. Zolang het past binnen de eigen kaders en ideeën. Want het aanpassen van een productieproces gaat niet in een handomdraai en moet dus wel financieel haalbaar zijn.

“Zaagverlies? Wij brengen gewoon geen afval.”

“Een vaker voorkomende wens vanuit opdrachtgevers is panelen zo aan te leveren dat er zo min mogelijk zaagverlies optreedt voor de opdrachtgever. Minder zaagverlies is minder afval. Maar dat is natuurlijk niet alleen voor de opdrachtgever wenselijk. Juist ook voor ons als leverancier. Je biedt minder product (want precies op maat) en hoeft dus minder te transporteren. Daarnaast hoef je het afval niet op te halen. Want we brengen het gewoon niet!”

Het aanpassen van de panelen of elementen in gewicht, dikte, lengte of breedte wordt ook uit eigen initiatief opgepakt. Kingspan probeert de producten te optimaliseren, waarmee ook winst behaald wordt op transport of bij de realisatie. Meer panelen plaatsen op een transport en daardoor minder ritten rijden of het gebruik van een hoogwerker beperken, draagt bij aan energieoptimalisatie.

Naast de productie kunnen ook (interne) processen zoals de bedrijfsvoering een verschil maken. Ook daar is bij Kingspan oog voor. Het gebruik van eigen opgewekte energie dat wordt aangevuld met duurzaam opgewekte energie is daar een voorbeeld van. Energieneutraal dus.

Balanceren met gezond verstand

Hoe balanceert Kingspan tussen opdrachtgever, klimaatakkoorden, duurzame ambities en omzet? Evert zegt daarover: “Het is constant zoeken naar evenwicht. Hoe streef je je ambities na en hou je jezelf gezond? Ook in de toekomt? Je hebt niet op alle facetten evenveel controle. Het helpt in ieder geval om goed voorbereid te zijn en je gezonde verstand te gebruiken. Loop vooruit waar dat kan.” Het blijven zoeken naar optimalisaties en door productieprocessen tijdig aan te passen en in te richten kan ingespeeld worden op de vraag vanuit de markt, maar bied het tegelijkertijd ook kansen voor nieuwe opdrachten en geeft het daarmee zekerheid voor de toekomst.

Kingspan heeft houvast aan Planet Passionate, hun ambitiedocument ten aanzien van duurzaamheid en circulariteit. Daarin zijn de organisatiedoelen vastgelegd om de impact op de natuur zo laag mogelijk te houden. Dat is overigens al 14 jaar één van de speerpunten van Kingspan. Het document geeft ook prijs wat de doelbewuste acties om die impact te verlagen tot nu toe hebben opgeleverd. “Daar is Kingspan trots op en uit dat ook. Want circulariteit is intrinsiek belangrijk voor Kingspan.”

Daarnaast steunen ze andere initiatieven zoals The Ocean Cleanup door het voornemen uit te spreken om vóór 2025 aan 5 van hun projecten bij te dragen. Kingspan vindt namelijk dat duurzame ambities best geld mogen kosten. Uiteraard binnen gestelde kaders zodat het eigen businessmodel niet in het gedrang komt.

En de komende 5 jaar?

Als je Evert vraagt naar de plannen van Kingspan op het gebied van circulariteit de komende 5 jaar, dan verwacht hij vooral stappen te zetten in de doorontwikkeling van isolatiemateriaal. “We zitten nog volop in het proces. In de toekomst kunnen we nog hogere isolatiewaarden bereiken met nog minder materiaal. Ik hoop met zo min mogelijk niet-hernieuwbare grondstoffen, dus dat we volop gebruik kunnen maken van biobased materiaal. En dat marktpartijen elkaar helpen, partnerships aangaan, om de impact van onze productieprocessen te minimaliseren.”

Vind je dit een interessant artikel? Deel het met je netwerk.

Reacties

Schrijf een reactie