Heino Vink COO Multi Corporation | Amsterdam

In een winkelcentrum moet je graag willen zijn

0 ·Leestijd: 3:00 minuten

Wel eens een winkelcentrum bezocht? Om de hoek of in de stad? Dan valt zeker op hoe deze complexen veranderen. Rende je er voorheen voor een boodschap in en uit, nu nodigt een winkelcentrum steeds meer uit om er langer te verblijven, er gewoon te zijn.

We kennen ze allemaal nog. Uit beton opgetrokken winkelcentra, recht toe recht aan, winkelpui na winkelpui. Het karige daglicht en de zachte muzak maken het nauwelijks aangenamer. De nadruk ligt eenzijdig op de vierkante meters voor de verkoop.

Hard en zacht

Ik werk voor een van de grootste vastgoedmaatschappijen in Europa. Voor 140 winkelcentra in Europa en Turkije treden we op als eigenaar, beheerder of ontwikkelaar. In dat laatste geval bouwen of verbouwen we zelf. Wij zijn ervan overtuigd dat een winkelcentrum pas goed kan functioneren als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Natuurlijk moet de ‘harde kant’ van een winkelcentrum in orde zijn. Dat wil zeggen dat het gebouw technisch optimaal moet zijn. Het moet energiezuinig zijn, voldoende licht bieden en over een aangenaam binnenklimaat beschikken.

Wij hechten echter evenveel gewicht aan de ‘zachte kant’ van een gebouw. Een winkelcentrum moet meer omvatten dan alleen winkels. Het moet een plek zijn waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, met een food court waar je iets kunt eten en te drinken, met services en bijvoorbeeld een bioscoop als je zin hebt in vermaak. Wij weten het inmiddels zeker: een winkelcentrum dat zowel technisch als sociaal is doordacht trekt meer bezoekers en genereert dus ook meer omzet. En dat is goed voor iedereen.

‘In Rotterdam hebben we waardeloze ondergrondse ruimte bereikbaar en waardevol gemaakt.’

Koopgoot

Een mooi voorbeeld van hoe het werkt, realiseerden we in eigen land. De Koopgoot in Rotterdam is inmiddels uitgeroepen tot het beste winkelgebied van de afgelopen 25 jaar. Dat komt onder meer doordat we er in geslaagd zijn met dit project twee gescheiden winkelgebieden met elkaar te verbinden. In Rotterdam hebben we waardeloze ondergrondse ruimte bereikbaar en dus waardevol gemaakt. We hebben voor het eerst in Nederland de ruimte meervoudig gebruikt. En ten slotte heeft het hele project ervoor gezorgd dat de gebouwen in de omgeving aan extra waarde wonnen. Alles bij elkaar heeft de Koopgoot de stad Rotterdam meerwaarde van jewelste gebracht. Beleggers zien dat ook graag. En wat met het oog op duurzaamheid minstens zo belangrijk is: de mensen komen hier graag naartoe, om te winkelen en er te verblijven. Nog steeds.

‘Wij benaderen een winkelcentrum als een vijfsterrenhotel.’

Verleidelijk

Het ontwikkelen en  beheren van winkelcentra  staat voor ons gelijk aan het creëren van plekken waar mensen graag naartoe komen en hun geld uitgeven. Als je dat wil moet je een verleidelijke omgeving creëren. Want een winkel is leuk, maar de locatie vele malen belangrijker. En dus benaderen wij een winkelcentrum als een vijfsterrenhotel. Met een parkeergarage, een kop koffie als je binnenkomt, en toiletten op korte afstand. Deze ontwikkeling is aan de gang en dendert onvermijdelijk door. Gelukkig zitten wij voorin in het peloton.

Vind je dit een interessant artikel? Deel het met je netwerk.

Reacties

Gerelateerde artikelen