Stijn de Wolf Procesregisseur en eigenaar van PIM Proces & Advies

Bouwen moet een feestje zijn

0 ·Leestijd: 2:45 minuten

Onlangs waren mijn vrouw en ik twaalf en een half jaar getrouwd. Tijdens een romantisch etentje haalden we herinneringen op over onze trouwdag. Het ging niet alleen over de dag zelf, maar ook over het plezier dat we in de voorbereiding hadden gehad. En hoe mooi het was dat we er jaren later nog steeds met zoveel positieve gevoelens op terugkeken.

Ik moest hieraan denken toen ik dit artikel ging schrijven. Bouwen moet een feestje zijn, hoor je vaak. Maar hoe vaak is er sprake van een feestje? En wanneer wordt bouwen een feestje?

Onbezorgd
Een huwelijk begint natuurlijk met een aanzoek en de bevestiging van de ander. Het is iets om naar uit te kijken, je aan op te trekken of je op te focussen. Het geeft je een fijn en vrolijk gevoel, maar zorgt ook voor een lichte gespannenheid: wat mag je verwachten, wat moet je allemaal regelen, wat gaat dat kosten, etc? Je inventariseert je wensen en ambities, in gedachten begin je vorm te geven aan jouw bruiloft. Ook denk je erover na met wie jij jouw bruiloft wilt vieren en waarom juist met sommige mensen niet. Je vraagt een betrouwbare ceremoniemeester om je te helpen met de keuzes en met het verwezenlijken van jouw wensen. Je zoekt een locatie en vraagt offertes aan bij specialisten voor aankleding, catering en animatie. En je maakt op basis van je budget de optimale afweging tussen geld en kwaliteit, met als doel: maximale (klant-)waarde voor de laagst mogelijke prijs. Vervolgens begint het feest en wil je onbezorgd kunnen genieten, samen met je gasten. En tot slot wil je nog jaren tevreden kunnen terugkijken op die dag.

‘Je maakt op basis van je budget de optimale afweging tussen geld en kwaliteit, met als doel: maximale (klant-)waarde voor de laagst mogelijke prijs.’

Controleren of genieten
Natuurlijk is een huwelijk een te eenvoudige metafoor voor het vaak complexe bouwproces. Maar laten we serieus als uitgangpunt nemen dat het bouwproces een feest moet zijn. En dat we onze wensen zo goed mogelijk hebben ingevuld, wanneer we in staat zijn de maximale waarde te krijgen tegen de laagst mogelijke prijs. Dan rest toch enkel nog de vraag: hoe doen we dat?

Net als bij de organisatie van een bruiloft kennen we grofweg twee groepen. Zij die alles zelf willen regelen en de volledige controle willen houden. En zij die willen genieten en een netwerk om zich heen verzamelen van specialisten die alles zoveel mogelijk naar wens regelen. De eerste groep kent vaak een onrustige aanloop naar de bruiloft, staat op de dag zelf alles nog te regelen en kijkt achteraf vaak terug op een dag die voorbij is gevlogen en waar van alles beter kon, maar die je nooit meer over kan doen. De tweede groep zoekt een vakkundige ‘procesregisseur’ die ervoor zorgt dat het proces in de voorbereiding en op de dag goed verloopt en die vooral de mogelijkheid biedt om te blijven genieten.

Vertrouwen
Een goede procesregisseur begint met te vragen wat de dromen en wensen zijn, en welke beperkingen er mogelijk van toepassing zijn. Op basis daarvan stelt hij een prioriteitenlijst op. Een betrokken procesregisseur stemt continu zijn werkzaamheden en beslissingen af met de klant. Maar hij spreekt hem er ook op aan als beslissingen te lang duren of onduidelijk zijn. Hij selecteert samen met de klant de juiste partijen. Primair op kwaliteit, vervolgens ook op prijs. Belangrijk hierbij is dat  de klant wordt gewezen op de eerder door hemzelf geformuleerde wensen, kaders en prioriteiten. De regisseur zorgt ervoor dat de klant bij elke afweging dicht bij zichzelf blijft en achter de gemaakte keuzes staat.

‘Belangrijk hierbij is dat de klant wordt gewezen op de eerder door hemzelf geformuleerde wensen, kaders en prioriteiten.’

Als het daadwerkelijke ontwerpen en uitwerken begint, heeft deze aanpak ervoor gezorgd dat de klant vertrouwt op de geselecteerde specialisten en op de procesregisseur. Hij biedt hen de vrijheid om zelfstandig beslissingen te kunnen nemen, die niet strijdig zijn of afbreuk doen aan de geformuleerde wensen, kaders en prioriteiten. Zo worden de specialisten in hun kracht gezet. Hun unieke kennis en kunde wordt maximaal ingezet voor de klant. De taak van de procesregisseur is zich te richten op de voortgang van het proces en het nakomen van de gemaakte afspraken.

 

Dialoog
Mocht men toch moeten of willen afwijken van de eerder gemaakte uitgangspunten, dan vraagt het team de klant mee te denken en uiteindelijk een beslissing te nemen. In dialoog met de opdrachtgever, procesregisseur en specialisten worden zaken besproken en afgestemd. Iedereen weet zo wat hij krijgt en wat hij moet maken. Verwachtingen worden naar elkaar toe uitgesproken en als gevolg hiervan ook waargemaakt.

 

De werkzaamheden beginnen pas als alles klaar is en uitgewerkt. Het doel is dat vanaf de start van de realisatie alle inspanningen bij elkaar komen en samenvloeien tot een prachtig eindresultaat. Dat kan alleen in een proces waarbij de focus volledig ligt op kwaliteit en dat niet wordt vertroebeld door achterhoedegevechten, slechte afspraken of andere ergernissen. Het is een feest waar volop van wordt genoten door opdrachtgevers en overige betrokkenen.

Zo wordt de bouw een feest waar je met plezier op terugkijkt, vrienden aan overhoudt en dat je doet hopen dat er snel weer een feestje is.

Vind je dit een interessant artikel? Deel het met je netwerk.

Reacties

Gerelateerde artikelen